Dag 6

Caminos

• Inglés
  • Sanabrés

Pilgrimsvandring er for livet

.... når du først en gang har vandret på en Camino, vender du tilbage, siges der ....

Camino del Norte - dag 6

Dagens tur bliver fra Gernika til Bilbao.

Dagens camino foere os igen ud gemmen bakker, aabne landskaber og gennem skove, saa afvekslingen en lidt stoerre end de tidligere dage med megen vandring i skove.

Maalet er at naa storbyen Bilbao.

Dagens vandring er lang og der er 2 hoeje bakker der skal forceres inden du er ved vejs end for dagen.

En lille historie fra i gaar render mig i hu.

I regnen midt ude i ingenting laa en typisk spansk gaard, hvor der var en stor aaben ladebygning. Derfor var der et naturligt stoppested for os pilgrimme. Der sad ogsaa nogle stykker - to unge tyske broedre, en franskmand og hans kone som vi ser hver dag, Ben og jeg samt endnu en person.

Jeg tiltaler personen paa engelsk for at hoere hvor han kom fra og hvor han skulle hen - som er almindeligt. Han var dansker, havde sandaler paa og en rygsaek halv stoerrelse af min. Han hed Torben. Jeg sagde jeg iokke havde set ham tidligere og dertil svarede han at han var paa vej hjem - alts gik mod oest. Jeg gaar jo mod vest.

Han startede i april i Somport i april gik til Santiago og Finnistere, tog bus og tog til Oporto og vandrede af den potogisiske veje til Santiago, tog toget til Sivillia og vandrede Via la Plata til Santiago og var nu paa vej af Camino del Norte mod oest til Somport.

4.000 km paa 5 maaneder. Saa er det jo det rene barnemad hvad jeg har kastet mig ud i.

Du moeder folk paa din vej, hvor det at vandre er gaet dem i blodet.

Caminovandring

.... en udfordring og oplevelse ....

Dagens udfordringer og oplevelser

Idag startede vi ud omkring kl. 6.00 i totalt moerke - kun gadefejerne og renovationsfolkene var tidligere oppe. Vejre var perfekt - lidt koeligt med toert. Vandringen ud fra Gernika er godt afmaerket, saa moerket var ikke noget problem og godt vi fik en god tidlig start for vi har 35 km foran os og 2 stejle stigninger og nedgange.

Den forste stigning til over 400 m er lige efter Gernika og der er ikke andet for end at bide sig fast i vandrestaven og forcere bakken i et rimeligt tempo. Stigningen er omkring 20 procent, saa det er rigtig haardt at gaa op over lang tid til pasgraensen og saa skal du ogsaa ned igen.

Husk paa at vi ikke har spist morgenmad. Tilfaeldig vis moedte vi et koerende bagerudsalg omrking kl. 8.00 og fik koebt os noget broed og nogle rigtige gode kiks. Saa morgenmaden bestod af frisk broed og kiks sammen med halvlunken vand. Det var et gudemaaltid. Man bliver glad for naesten ingenting paa caminon.

Caminoen gaar omkring middagstid gennem, en stoerre by og der var det saa endeligt muligt at faa en frokost - der saedvanligvis bestaar af tappas, tortillas, sodavand og evt. et glas koldt vin. Men idag beloennede vio os selv med at faa salat og koed til frokost. Saa vi hyggede os Ben og jeg.

Vi naede endelig Mote Avril lige uden for Bilbao ved 16.00 tiden og fik os vandre over passet i 425 m hoejde og ned til en park paa den anden side. Ben ville have sig en siesta, mens jeg havde mest lyst til at fortsaette for at finde et hotel og faa et bad.

Saa vi tog afsked med hinanden og haabede vi ses igen senere.

Jeg kom omkring kl. 18.00 ned i byen, stod paa et gade hjoerne og fik booket et hotelvarelse ca 1,5 km vaek - tog en taxa til hotellet. I receptionen beklagede de at hotellet var fuldt booket. Men var naturligvis kede af at jeg ikke kunne faet et varelse og straks soergede for at jeg blev transpoirteret gratis til et andet hotel midt i byen i sammen kaede med et ledigt varelse. Rigtig god service og med mange undskyldninger om at de ikke havde faet lukket siden for bookinger.

Saa jeg har et super hotelvaerelse naesten i centrum lige ved Camninon og naer Guggenheim museet. Perfekt. Og det har jeg saa for 2 naetter.

Saa jeg staar en dag over og er turist i Bilbao.

Jeg kan faa vasket mit toej, mene ben og foedder kan faa lidt ro for bakkerne. Det er dejligt.

Camino del Norte

.... fra 14. august til 23. september 2013 ....

I dag er det den 20. august 2013

Vejret: 32 grader solskin hele dagen

Tilbagelagt distance: 36,0 km

Tilbagelagt distance i alt 170,4 km

Dagens vandring var fra Gernika-Lumo til Bilbao.

Sidste aar var jeg i Bilbao og fik set Guggenheim museet. I aar skal jeg se noget andet og rundt i byen i mogen.

Bilbao er jo dobbelt saa stor som Koebenhavn - saa der er meget at se paa.